Hoe kom je hoger in de zoekresultaten?

Inhoudsopgave

Optimaliseer jouw website

Het eerste dat je je misschien afvraagt, is wat website-optimalisatie of SEO eigenlijk betekent. Het antwoord is simpel. Het is eigenlijk een proces waarbij tools, geavanceerde strategieën en experimenten worden gebruikt om de prestaties van jouw website te verbeteren. Als gevolg hiervan kun je meer verkeer naar jouw website krijgen, meer conversies genereren en meer inkomsten genereren.

Een van de dingen die veel aandacht heeft gekregen als het gaat om website-optimalisatie, is zoekmachine-optimalisatie (SEO). Deze techniek is niet alleen bedoeld om verschillende pagina’s van jouw website hoger te rangschikken met SERP’s voor specifieke zoekwoorden, maar stelt potentiële klanten ook in staat jouw merk op de gemakkelijkste manier te vinden.

Een ander belangrijk aspect hierbij is on-page optimalisatie. Met deze techniek kunnen potentiële klanten die jouw website bezoeken de beste gebruikerservaring krijgen en de gewenste acties ondernemen om ze in leads om te zetten.

Door jouw website te optimaliseren, kun je dus niet alleen op de meest effectieve en efficiënte manier inspelen op jouw marktniche (zonder te betalen voor advertenties), maar ook de deur openen naar meer conversies en inkomsten. Daarom is de beste oplossing om jouw website te optimaliseren voor meer winst. SEO is een integraal onderdeel van het optimaliseren van jouw website, maar het is niet het uiteindelijke doel van optimalisatie.

Door je website voor mensen te optimaliseren, win je het vertrouwen van je bezoekers, bouw je een relatie op en kan je producten verkopen zonder dat je een verkoopgesprek hoeft aan te gaan.

Neon logo van Google, de grootste zoekmachine ter wereld

 

Waarom is websiteoptimalisatie belangrijk?

In het afgelopen decennium is internet een plek geworden waar consumenten hun aankoopbeslissingen nemen en producten kopen. Wereldwijd groeide de e-commerceomzet in 2021 tot meer dan $ 4.9  biljoen. Het internet is ook een zeer betrouwbare plek geworden om informatie over lokale bedrijven te vinden.

Ongeveer de helft van alle Google-zoekopdrachten zijn lokaal getarget en ongeveer driekwart van de lokale mobiele zoekopdrachten leidt tot offline aankopen. Dit omvat softwarebedrijven, B2B-bedrijven en meer. Het internet speelt op alle gebieden de rol van “luisteren naar vrienden”. Daarom kun je met de juiste plaatsing van jouw bedrijf mensen die nog nooit van jouw bedrijf hebben gehoord, consequent in klanten veranderen.

Als je jouw website niet optimaliseert, maakt het niet uit hoeveel mensen zoeken naar termen die relevant zijn voor jouw bedrijf. jouw website wordt niet weergegeven in de weergegeven zoekresultaten. Jouw website, en dus jouw bedrijf, wordt door niemand opgemerkt. Wil je echter je zoekopdracht optimaliseren, zet jezelf dan op de kaart. Consumenten zoeken naar relevante termen en jouw website en bedrijf zijn altijd zichtbaar.

SEO en doelverkeer

Goed toegepaste zoekmachineoptimalisatie (SEO) genereert gericht verkeer van geïnteresseerde klanten. Je kunt vertrouwen op maximale efficiëntie.
Optimaliseren voor zoeken is echter niet voldoende. Als het verkeer toeneemt en de inhoud van jouw website potentiële klanten niet aanspreekt, zal niemand converteren. Bezoekers stuiteren op jouw website zonder een enkele aankoop te doen. Om te profiteren van verkeer, moet je ook de gebruikerservaring en efficiëntie van jouw conversietrechter optimaliseren. Daar speelt CRO een grote rol.

CRO en aantal leads

Maximaliseer het aantal reads door de conversieratio-optimalisatie (CRO) correct te controleren en toe te passen. Hetzelfde geldt voor het aantal verkopen dat wordt gegenereerd door betaald en organisch verkeer.

Fun fact: Een ander voordeel is dat website-optimalisatie kan bijdragen aan een beter milieu. Daarom kan optimalisatie ook de uitstoot van kooldioxide op jouw website verminderen.

Hoe kun je jouw website optimaliseren? Het belangrijkste doel van website-optimalisatie is om jouw website zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor zoekmachines en echte mensen. Kortom, het draait allemaal om het optimaliseren van jouw website. Maar hoe doe je dat?

De eerste stap om iets beters te maken, is het identificeren van problemen. Je moet weten wat er mis is met je huidige site voordat je deze kunt verbeteren. Dat is de basis van elk goed optimalisatieproces. Het is niet voldoende om alleen met je team te brainstormen over mogelijke problemen. Je kunt niet alle gebieden dekken. In plaats daarvan kun je beschikbare software tools gebruiken. Hiermee kun je zoeken naar mogelijke problemen met SEO, paginasnelheid, mobiele bruikbaarheid en meer.

Ten slotte kun je gebruik maken van niet gelieerde testgebruikers om de bruikbaarheid van je site in kaart te brengen. De resultaten geven je een stappenplan waar je optimalisatieinspanningen met verschillende teams kunt coördineren. Schrijvers van inhoud kunnen de inhoud verbeteren. Websitebeheerders kunnen de structuur van websites en andere SEO-problemen op pagina’s verbeteren, en ontwerpers kunnen zowel de gebruikerservaring als het uiterlijk van de website verbeteren.

Google search console grafiek

 

5 manieren om jouw website te optimaliseren

Er zijn veel verschillende benaderingen en strategieën die je kunt gebruiken om jouw website te optimaliseren. Een enkele zoekopdracht naar “betere seo voor je website” levert ongeveer 1.6 miljoen zoekresultaten op. De enorme hoeveelheid informatie kan het moeilijk maken om jouw website daadwerkelijk te optimaliseren. Hieronder staan ​​5 verschillende manieren om jouw website te optimaliseren.

1. Haal het meeste uit jouw mobiele ervaring

Het hebben van een website die er goed uitziet en goed werkt op laptops en desktopcomputers is niet langer voldoende. Om succesvol te zijn in de online markt, moet je je primair richten op de mobiele ervaring van jouw website.

Het meeste verkeer in 2021 (54,4%) was mobiel. De meeste Google-zoekopdrachten worden tegenwoordig gedaan op smartphones. In 2021 werd 59% van de Google-zoekopdrachten gedaan op mobiele telefoons. Dat is de belangrijkste reden waarom Google momenteel ook mobile-first indexing overweegt. Dit betekent voornamelijk het indexeren en rangschikken van mobiele pagina’s. Problemen kunnen in de eerste plaats potentiële mobiele conversies kosten. Bovendien ontneemt het probleem jou ook de mogelijkheid om hoge scores te behalen in gerelateerde zoektermen.

Het eerste wat je dus wilt doen, is een eenvoudige mobiele bruikbaarheidstest uitvoeren. Denk maar aan de mobielvriendelijkheidstest van Google. Om het optimaal maken van je mobiele site te realiseren, dien je allereerst alle problemen te corrigeren, die de test als resultaat weergeeft.

Je dient na te gaan of je webpagina`s geschikte zijn voor de verschillende type mobiele toestellen. Hierdoor kan je er zeker van zijn, dat je website geschikt is voor elke schermgrootte. Gebruik hiervoor Chrome Developer Tools. Je kan deze tool gebruiken om jouw website weer te geven in schermvensters van verschillende groottes.
Voer de vereiste stappen opnieuw uit om het mogelijke probleem op te lossen. We willen ook weten dat mobiele gebruikers gemakkelijk toegang hebben tot jouw website.
Immers, als de tekst goed leesbaar is, alle informatie wordt weergegeven, de afbeelding zelfs op een klein scherm wordt weergegeven en de pagina snel en correct laadt, is de mobiele site op zijn best.

2. Verbeter de paginasnelheid

Mensen houden er niet van om stil te zitten wachten terwijl de website laadt. Als de laadtijd 5 seconden of meer is, zal het bouncepercentage ongeveer 40% zijn. Hoe langer het duurt om de website te laden, hoe hoger dit percentage.

Bouncepercentage verwijst naar het aantal websitebezoekers dat jouw website verlaat omdat je niet wilt wachten tot deze volledig is geladen. Snel ladende websites zijn het eerste onderdeel van een geweldige gebruikerservaring.

Paginasnelheid wordt ook hoog gewaardeerd door Google. Het kan ook een directe impact hebben op SEO. Als je de snelheid van jouw website wilt weten, of als je knelpunten of problemen wilt vinden, kan je gebruik maken van de gratis online tools. Een bekende tool is bijvoorbeeld Pagespeed Insights.

3. Aandacht voor SEO of zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is een van de krachtigste marketingtools op internet. Ongeveer driekwart van alle marketeers is van mening dat SEO effectiever is dan PPC.
Het gaat niet alleen om het krijgen van verkeer. Mensen verkiezen en vertrouwen organische zoekresultaten boven advertenties. Je wordt mede ondertekend door Google voor het hebben van hoogwaardige inhoud, die relevant is voor wat de gebruiker zoekt. SEO zorgt ervoor, dat een website een betere plek krijgt op de rankinglijst.

Aanmelden voor Google Search Console en het registreren van je site is hier een geweldige eerste stap. Het belicht fundamentele problemen. Je krijgt namelijk een overzicht van je geïndexeerde pagina’s. Deze speciale console houdt je pagina’s ook bij op welke zoekwoorden ze ranken. Zodra je de basis onder de knie hebt, is het tijd om over te gaan naar meer technische tools van derden en geavanceerde tactieken en strategieën.

4. Website tekst optimaliseren voor conversie

De woorden, die je op je website gebruikt, zijn belangrijker dan je denkt. Ontwerp, afbeeldingen, bruikbaarheid en paginasnelheid zijn allemaal cruciale factoren, maar woorden bepalen je boodschap. Woorden zijn het gemakkelijkst te veranderen, maar ze kunnen het krachtigst zijn.

Casestudy’s blijven de kracht van kopiëren op het web aantonen. In sommige gevallen zal het toevoegen van één woord jouw conversieratio verbeteren. Haast je daarom niet in de inhoud. De tekst op elke pagina moet een logische routekaart bieden naar de vereiste conversieacties. Om dit te doen, moet je niet alleen de basistechnieken voor het maken van websites begrijpen, maar ook het klantenbestand.

Zonder de problemen, verlangens en twijfels van de bezoeker te begrijpen, kan de reis naar de bestemming niet in woorden worden beschreven. Analyseer daarom gedetailleerde gebruikersgegevens en praat met bestaande klanten over vragen en redenen voor aankoop.
Zodra je gebieden met zwakke tekst op jouw website heeft geïdentificeerd, kun je verschillende tekstvariaties ontwikkelen en testen op basis van wat je weet over jouw klanten.

5 . A/B & multivariate testen toepassen

Als je eenmaal een probleem met je site hebt geïdentificeerd, of het nu kopieer gerelateerd is of niet, is A/B testen de beste manier om je mogelijke oplossingen in de echte wereld te testen. Stel dat de conversieratio voor een bestemmingspagina vrij laag is en je team denkt, dat de kopie het probleem kan zijn. Je kunt nieuwe, sterkere koppen en functies formuleren en deze snel in een onderlinge confrontatie testen.

Als de nieuwe versie een statistisch significante toename in conversies krijgt, weet je dat je theorie klopte en dat je het probleem hebt opgelost. Maar zelfs als je nieuwe versie niet het gewenste resultaat oplevert, betekent dat niet dat je niet het juiste probleem hebt gevonden. Misschien kon je gewoon niet de juiste oplossing vinden. Daarom is A/B testen, meerdere mogelijke oplossingen tegelijk, een goed idee. Als je de originele variant tegelijkertijd met meerdere varianten vergelijkt, is de kans groter dat je significante verbeteringen ziet en is de kans groter dat je de beste oplossing vindt.

Op zoek naar een oplossing?

Ben je benieuwd naar hoe wij jou kunnen helpen bij het ontwikkelen van de beste oplossing voor jouw bedrijf?

Neem dan vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvende offerte op maat. Onze experts staan klaar om met jou samen te werken.

Chat openen
Waarmee kunnen wij je helpen?
Hoe kunnen we je helpen?